Wizualizacja danych biznesowych to już właściwy firmowy standard nie tylko dla największych rynkowych graczy, ale także dla mniejszych przedsiębiorstw. Odpowiednio przeprowadzona wizualizacja może bowiem przynieść wiele korzyści i znacznie usprawnić zachodzące w firmie procesy. O czym pamiętać, tworząc wizualizację danych biznesowych? Jak zrobić to w efektywny sposób? Poniżej znajdziesz kilka przydatnych wskazówek na ten temat!
Wizualizacja danych biznesowych – dlaczego warto?
Umiejętna wizualizacja danych biznesowych polega na prezentowaniu złożonych struktur danych i informacji w prosty, czytelny i zrozumiały dla odbiorcy sposób. Do tego celu najczęściej wykorzystuje się rozmaite wykresy, mapy i piktogramy, które nie tylko podnoszą atrakcyjność prezentowanego komunikatu, ale również zwiększają jego skuteczność. Wzbogacenie tekstu o elementy graficzne pomaga w bardziej przejrzysty sposób przedstawić nawet dużą liczbę, często bardzo skomplikowanych danych w jednym miejscu. Co więcej, taki sposób prezentowania informacji sprawia, że odbiorcy zdecydowanie łatwiej je przyswajają.
Ponadto wizualizacja danych biznesowych przyśpiesza proces zrozumienia informacji, a także pomaga dostrzec zachodzące relacje, trendy oraz zmiany. Umożliwią one wysnucie odpowiednich, popartych twardymi danymi wniosków, które przyczynią się z kolei do podjęcia trafnych decyzji biznesowych. Dodatkowo pozwolą efektywniej i szybciej realizować założone cele przedsiębiorstwa.
Skuteczna wizualizacja danych biznesowych w 5 krokach
Określ cel
Aby wizualizacja danych była skuteczna i efektywna, musi realizować konkretny, uprzednio zaplanowany cel. Warto unikać zbyt szerokich celów, a skupić się na jednym, jasno postawionym zadaniu. W jego ustaleniu z pewnością pomoże dokładne zastanowienie się nad poniższymi kwestiami:
- czemu ma służyć wizualizacja?
- kto będzie z niej korzystać?
- skąd czerpać dane?
- w jaki sposób grupować i sortować poszczególne dane?
- kiedy dane będą aktualizowane?
- jaka powinna być szata graficzna?
Zdefiniuj kluczowe wskaźniki
Kluczowe wskaźniki warto konstruować na podstawie metody SMART, według której poszczególne wskaźniki powinny być:
- S (specific) – konkretne;
- M (measurable) – mierzalne;
- A (achiebable) – osiągalne;
- R (relevant) – realne;
- T (time-based) – określone w czasie.
Odpowiednio wyróżnij najważniejsze dane
Różne rodzaje wykresów umożliwiają zamieszczanie wielu miar i wymiarów w jednym widoku. W ramach wykresu punktowego można np. umieścić najważniejsze miary na osi X lub Y, a dodatkowe zmienne oznaczyć odpowiednim kolorem, rozmiarem lub kształtem. Dzięki temu układ będzie przejrzysty, a odbiorca od razu zorientuje się, co jest najważniejszą informacją.
Zadbaj o czytelność
Sposobem na większą czytelność jest odpowiednie zorientowanie widoków. Tworząc wizualizację, zawsze należy mieć na uwadze przede wszystkim interes odbiorcy i dobierać techniki tak, aby możliwie najbardziej ułatwić mu odczytywanie biznesowych danych. Dlatego warto nie dopuszczać do sytuacji, gdy widok z długimi etykietami mieści się tylko w pionie. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie wówczas obrócenie widoku i sprawienie, że stanie się on bardziej czytelny.
Dąż do prostoty
Przygotowując wizualizację danych biznesowych, kieruj się przede wszystkim zasadą: im prościej, tym lepiej. Minimalizm pożądany jest już na etapie projektowania, a poszczególne wykresy powinny zawierać tylko niezbędne elementy do odczytania i zinterpretowania danych. Unikaj zatem niepotrzebnych ozdobników, które nie wnoszą nic do treści, a tylko rozpraszają uwagę odbiorcy.
Najnowsze komentarze