Stworzenie serwisu internetowego, sklepu lub strony to inwestycja. Dlatego, każdy posiadacz swojej przestrzeni w Internecie chce ją jak najlepiej wykorzystać. Jednymi z najbardziej podstawowych działań, które temu służą, są pozycjonowanie strony i SEO. Jest to jednak gra, której zasady są niekoniecznie jasne, a zwycięzcy, pierwsza dziesiątka na stronie wyników, biorą prawie wszystko. Co należy zrobić, by się przebić i w pełni wykorzystać potencjał marketingu poprzez wyszukiwarkę?
Mit pierwszego miejsca
Pierwsza pozycja na SERP owiana jest sporą ilością plotek i uproszczeń. By zrozumieć, o co chodzi, należy zadać sobie pytanie, czym jest to pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania? Jest to zbiór najlepiej ocenionych stron internetowych i każda z nich jest stroną najlepiej dopasowaną do użytego przez wyszukującego słowa kluczowego. Przeciętny Polak używa na co dzień około dziesięciu tysięcy słów. Frazy kluczowe to nie tylko pojedyncze słowa, ale i zestawy dwu-, trzy- i więcej wyrazowe. Oznacza to, że istnieje ogromna liczona w setkach tysięcy baza słów kluczowych, a każde słowo kluczowe w zasadzie ma swoją własną pierwszą pozycję na stronie wyników wyszukiwarki.
Jeśli jest wiele „pierwszych miejsc”, to o co się walczy?
Walka o najlepsze pozycje w wyszukiwarce Google toczy się w dwóch płaszczyznach pionowej i poziomej.
Mierzmy wysoko
Konkurencja pionowa w SEO jest toczona na krótkich i bardzo popularnych frazach kluczowych. Dla przykładu prosta, popularna fraza „pozycjonowanie” obecnie zwraca około sześciu milionów wyników, dla pięćdziesięciu tysięcy zapytań unikalnych użytkowników miesięcznie. Strony z pierwszych pozycji zagarną około osiemdziesięciu procent z tych wyszukujących. Chcąc skorzystać z tej sporej bazy potencjalnych klientów, należy przeznaczyć spore środki na pozycjonowanie i SEO, a wyniki nie są pewne, ponieważ konkurencja nie będzie czekać z założonymi rękami. Można, też pójść drogą na skróty i skorzystać z płatnych kampanii adwords. Otrzymamy w ten sposób taką pozycję, za jaką zapłacimy, ale tylko przez czas trwania reklamy.
Zagarnijmy, co się da
Drugą strategią jest przejęcie pierwszej pozycji dla jak największej ilości związanych z naszą stroną słów kluczowych. A słów kluczowych możemy mieć setki, szczególnie gdy skupimy się na słowach kluczowych z długim ogonem. Niestety dla większości z nich nie będziemy mieć pełnych statystyk wyszukiwania, ale będziemy mieć znacznie mniejszą konkurencję. Przykładowo fraza „pozycjonowanie Wrocław” zwraca niecałe osiemset tysięcy wyników, a „profesjonalne pozycjonowanie Wrocław” już tylko trzydzieści dwa tysiące. Z pozoru to dużo, ale są to nie tylko strony firm, ale także ogłoszenia o pracę, blogi, artykuły prasowe. Rzeczywista konkurencja jest więc znacznie skromniejsza.
Podstawa pracy SEO
Nieważne czy skorzystamy z prostych i popularnych słów kluczowych jak pozycjonowanie, czy bardziej złożonych i mniej popularnych jak „pozycjonowanie Wrocław”. Podstawą naszego wyniku w wyszukiwarce będzie jakość naszej strony, jej optymalizacja, formatowanie treści, jakość linków oraz inne elementy wspomagające komunikację z algorytmami wyszukiwarki. Bez tej podstawy nawet najsprytniej dobrane słowa kluczowe nie pomogą nam skorzystać z wartości, jaką daje marketing w wyszukiwarce Google.